Wyzwania przyszłości. CSR w Geberit
Geberit podejmuje szereg działań w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu. To zrównoważony sposób na funkcjonowanie firmy w przestrzeni społecznej, ekonomicznej i ekologicznej. Dziś, stojąc w obliczu kryzysu klimatycznego i postpandemicznej rzeczywistości, szczególnie ważne jest wychodzenie naprzeciw problemom, z którymi zmaga się społeczeństwo.
Proekologiczna filozofia towarzyszy marce Geberit od ponad 30 lat. Przejawia się w rozwiązaniach technologicznych i ciągle udoskonalanych projektach. Strategia zrównoważonego rozwoju przyświeca każdemu działaniu firmy. Jedną z najważniejszych cech produktów oferowanych przez Geberit jest ich długowieczność. Dłuższy cykl życia produktu pozwala zdecydowanie ograniczyć ilość generowanych śmieci. Marka gwarantuje dostępność części zamiennych nawet do 25 lat.
EKOLOGICZNE WYZWANIA – ZACZNIJ OD SIEBIE!
Od 2007 roku wszystkie rozwijane produkty marki konsekwentnie podlegają zasadzie ekoprojektowania. Ekodesign obejmuje wszystkie etapy życia produktu – od jego powstania, aż po utylizację. Projektanci starają się dobrać jak najodpowiedniejsze materiały i poszukiwać alternatywnych rozwiązań – z troską o środowisko naturalne. Od 2008 roku Geberit jest członkiem inicjatywy ONZ Global Compact, której wytyczne stanowią podstawę dla rocznego raportu UNGC firmy. Ponadto Geberit podejmuje działania oparte na trzech wymiarach zrównoważonego rozwoju: wymiarze społecznym, ekologicznym i ekonomicznym, których podstawą jest Polityka Zrównoważonego Rozwoju ONZ 2030. Podstawą wszelkich działań firmy musi być jej zrównoważony rozwój ekonomiczny. Jeżeli dana działalność gospodarcza odnosi długofalowe sukcesy, to może pozwolić sobie na inwestowanie w obszary związane ze zrównoważonym rozwojem, np. jego społeczny wymiar, który skupia się na stworzeniu warunków życiowych opartych na ideałach sprawiedliwości i równej partycypacji. Planeta wymaga troski o jej zasoby naturalne. Zrównoważone korzystanie z surowców naturalnych opiera się na wykorzystaniu ich w takim stopniu, w jakim mogą się zregenerować.
GEBERIT DAJE DZIECIOM SIŁĘ
Geberit mocno działa lokalnie. W ramach akcji charytatywnej „Praca człowieka dla człowieka” tworzy dla Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę ekologiczny ogród zaprojektowany z myślą o doświadczaniu świata w możliwie jak najbardziej bezpieczny i przyjazny sposób. Ogrody edukacyjne mają wspomagać prawidłowy rozwój dzieci, rozwijać wyobraźnię, a jednocześnie być dopełnieniem terapii i rehabilitacji. Projekt ogrodu powstał we współpracy pracowni architektonicznej Tremend i organizacją Architekci bez granic. To ciekawa inicjatywa, która połączyła wiele sił i firm z branży sanitarnej i budowlanej. Zakłada przede wszystkim połączenie funkcji wypoczynkowej z edukacyjną i terapeutyczną. Hortiterapia to popularna metoda uzupełniająca tradycyjne formy rehabilitacji. Polega na aktywnym kontakcie z naturą opartym na wykonywaniu prostych czynności, jak sadzenie kwiatów lub po prostu na przebywaniu w otoczeniu roślin. W ogrodzie powstaną również strefy sensoryczne, które rozwijać będą wszystkie pięć zmysłów. Ekologia jest przewodnim hasłem tej realizacji, a Geberit nie zapomina o środowisku. Cały projekt opiera się na naturalnych materiałach. W ogrodzie wykorzystano też produkty z recyklingu, powierzchnie antysmogowe oraz panele fotowoltaiczne. Ekologiczne źródła światła mają sprzyjać fototerapii, która ma dobroczynny wpływ na kondycję zdrowia fizycznego i psychicznego.
BY ŻADEN DOM NIE STAŁ PUSTY
Brak stałego miejsca zamieszkania to problem, z którym boryka się aż 6,5 mln osób. Stojąc w obliczu kryzysu bezdomności i żyjąc w realiach, w których brakuje aż 600 tys. mieszkań Fundacja Habitat Poland we współpracy z marką Geberit remontuje pustostany w Warszawie i na Śląsku. W samej Warszawie możemy znaleźć aż 14 tysięcy niezagospodarowanych budynków. Projekt ma zmienić puste przestrzenie w przyzwoite mieszkania dla rodzin w trudnej sytuacji materialnej, samotnych rodziców i osób zagrożonych kryzysem bezdomności. Geberit inwestując w projekt Habitat i rewitalizację pustostanów, realizuje misję firmy, która brzmi „dzięki innowacyjnym rozwiązaniom w zakresie technologii sanitarnej stale polepszamy jakość życia ludzi”. Poprawa jakości przestrzeni sanitarnych to trudny obszar, ale generując długofalowe zmiany i zapewniając godny dach nad głową, można zacząć myśleć o rozwoju kapitału ludzkiego, który przyniesie korzyść lokalnej społeczności.
RZEKA URZEKA
Woda to bez wątpienia najcenniejszy surowiec, dzięki któremu funkcjonuje na Ziemi życie. Geberit, jako wieloletni partner programu Strażnicy Rzek, angażuje się w Tydzień Rzek organizowany przez WWF. Z okazji Światowego Dnia Rzek firma prowadzi akcję Rzeka Urzeka. Jej celem jest wzbudzenie zainteresowania problemami nadrzecznych ekosystemów i ich ochroną. Tylko w 2020 w ciągu całego tygodnia pojawiło się ponad 100 historii publikowanych przez partnerów akcji na Facebooku i Instagramie. Geberit włączył do akcji znane osobistości świata architektury takie jak: Anna Koszela, Anna Olga Chmielewska, Jola Skóra, Joanna Kulczyńska, Magdalena Federowicz‑Boule, Bartosz Trzop, Jacek Tryc, Grzegorz Goworek oraz prof. Jan Sikora. Architekci opowiedzieli, co urzeka ich w rzekach, a także dzielili się swoimi wspomnieniami i przeżyciami z nimi związanymi. Akcja miała obudzić wśród ludzi pozytywne skojarzenia, sympatię oraz przywiązanie do polskich rzek. Informacje o wydarzeniu pojawiły się w ponad 30 publikacjach medialnych oraz na Facebooku, Twitterze i Instagramie. Geberit angażuje się także w wiele innych mikroprojektów związanych z rzekami. Jednym z nich była akcja Sprzątania Brzegów Warty, organizowana przez fundację Ratuj Ryby. – Wspieranie małych organizacji lokalnych, np.: zrzeszonych w „Koalicji Rzecznej” to wspaniała szansa na zaangażowanie naszych pracowników i lokalnej społeczności – mówi Justyna Zborowska, Menedżer ds. Reklamy i PR w Geberit Polska.
ŁAZIENKA PRZYWRACA GODNOŚĆ
Toalety to jedno z najbardziej newralgicznych i intymnych miejsc. Ich standard w przestrzeniach publicznych często pozostawia wiele do życzenia, a warunki, które w nich panują, niejednokrotnie uwłaczają godności człowieka. Konkurs KOŁO na projekt łazienki, organizowany przez Geberit, co roku przyciąga ogromne zainteresowanie młodych architektów. Ideą konkursu jest zwrócenie uwagi na deficyt toalet publicznych w Polsce. Partnerem tegorocznej 23. edycji konkursu jest Tatrzański Park Narodowy. Zadaniem uczestników jest zaprojektowanie na jego terenie przestrzeni ekologicznej, estetycznej, a przede wszystkim spełniającej swoją funkcję sanitarną. Konkurs jest jednym z najbardziej prestiżowych wydarzeń tego typu kierowanym do młodych twórców. Dla wielu z nich był to start ich zawodowej kariery. Każdego roku w gronie jurorów zasiadają autorytety w branży projektowej i przekazują uczestnikom cenne wskazówki dotyczące świadomego kreowania przestrzeni. W tym roku konkursowi towarzyszy seria rozmów poświęconych środowisku naturalnemu i zrównoważonej architekturze. W cyklu NIE OLEWAMY NATURY, jurorzy konkursu zwracają uwagę na to, z jakimi wyzwaniami musi mierzyć się świadomy i odpowiedzialny architekt. Dzięki akcjom edukacyjnym tego typu mamy szansę stworzyć pokolenie troskliwych projektantów, których realizację przyczynią się do polepszenia świata.
Artykuł pochodzi z wyd. III/2021 "Magazynu Grupy SBS".