Najwieksza w Polsce

Sieć sprzedaży
artykułów sanitarnych,
grzewczych i instalacyjnych!

Szkolenia dla nauczycieli to nowa szansa dla producentów - Paulina Jurgowiak, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Firm Instalacyjnych i Serwisowych (OSFIS)

« wróć

Podczas tegorocznego Światowego Forum Ekonomicznego w Davos nie tylko dominowały polityka i biznes. Wiele uwagi poświęcono edukacji. Główną cechą charakterystyczną tego, co się obecnie dzieje w gospodarce, edukacji i na rynku pracy jest radykalne przyspieszenie. W rezultacie wyzwaniem nie będzie brak pracy dla ludzi, ale problemy z należytym przeszkoleniem, przekwalifikowaniem, przyjęciem na siebie nowych ról w obrębie tego samego stanowiska, nadążanie za zmieniającymi się realiami. Ogłoszono zatem globalny alert związany z nabywaniem kwalifikacji i rozwojem zawodowym. Uczyć będziemy się przez całe życie.

PROGRAM SZKOLEŃ BRANŻOWYCH #ZAWÓDMOŻLIWOŚCI

Tak radykalne postawienie sprawy wymaga równie radykalnych działań wykraczających poza utarte schematy. Spójrzmy na projekt #ZawódMożliwości. Pierwszą osobą, która ma pomóc wykształcić fachowców dla naszej branży, jest nauczyciel. Jednak w tak dynamicznie zmieniającej się branży nauczanie teoretycznych przedmiotów zawodowych nie może pozostać domeną szkoły. Z jednej strony stale rośnie zapotrzebowanie rynkowe na wykwalifikowanych instalatorów, a z drugiej – wciąż wielu absolwentów nie spełnia oczekiwań firm. To wynik nie tylko przestarzałej podstawy programowej, ale również tego, że nauczyciele nie są na bieżąco z najnowszymi trendami w branży. Mamy świadomość tego, że powstała ogromna potrzeba podniesienia poziomu wiedzy pedagogów. To jest miejsce dla naszych działań. Rewolucyjność inicjatywy polega na zaangażowaniu szerokiego grona ekspertów branży instalacyjnej w proces szkolenia nauczycieli. Wraz ze Współorganizatorami projektu opracowaliśmy Program Szkoleń Branżowych dla nauczycieli zgodny z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej. Szef resortu edukacji nałożył bowiem na nauczycieli kształcenia zawodowego obowiązek podnoszenia swoich kwalifikacji właśnie w ramach szkoleń branżowych. Według wytycznych ten rodzaj doskonalenia zawodowego ma być realizowany przez pracodawców oraz specjalistów danego sektora, aby zdobyta przez nauczycieli w ten sposób wiedza była dalej przekazywana uczniom. Określono również precyzyjnie wymiar godzinowy i ustalono, że szkolenie branżowe powinno trwać 40 godzin (do zrealizowania w ciągu trzech lat). Obowiązkiem objęto zarówno nauczycieli teoretycznych przedmiotów  zawodowych jak i nauczycieli praktycznej nauki zawodu. Zwolnieni z tego zadania zostają ci pedagodzy, którzy oprócz pracy w szkole pozostają aktywni zawodowo w nauczanym zawodzie poprzez prowadzenie własnej działalności lub zatrudnienie w przedsiębiorstwach instalacyjnych.

AKREDYTOWANY NAUCZYCIEL #ZAWÓDMOŻLIWOŚCI

W oparciu o Program Szkoleń Branżowych przygotowujemy system akredytacji, do którego zaprosimy uczestników Programu. Będą to nowe perspektywy rozwoju dla nauczycieli, ale również nowe możliwości współpracy z naszym Stowarzyszeniem. Szacujemy, że do przeszkolenia pozostaje blisko 700 nauczycieli z całej Polski. Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami na naszej stronie www.zawodmozliwosci.pl. Zapraszamy producentów, którzy chcieliby przystąpić do programu szkoleń dla nauczycieli do kontaktu z nami. Otrzymają Państwo szczegółowe informacje, w jaki sposób i na jakich zasadach odbywa się proces szkoleń I stopnia. Zadbaliśmy o to, by nie były obarczeniem organizacyjnym oraz dodatkowym kosztem.

KOMU TAKA WSPÓŁPRACA PRZYNIESIE KORZYŚCI?

Udział w szkoleniach branżowych to w krótkiej perspektywie przede wszystkim korzyści dla nauczycieli i uczniów, którzy zyskują dostęp do aktualnej wiedzy o technologiach, weryfikowanej na bieżąco przez rynek. W wyniku odbytych szkoleń branżowych nauczyciele zatrudnieni w szkole podniosą swoje umiejętności i kompetencje, poszerzą swoją wiedzę o nowe sposoby wykonywania zadań zawodowych, na temat funkcjonowania przedsiębiorstw w naszej branży, na temat wykorzystywania nowoczesnych maszyn i urządzeń w pracy związanej z zawodem instalatora. W ten sposób szkoła będzie dysponowała nauczycielami zawodu z wysokimi kwalifikacjami, co będzie skutkowało odniesieniem jakości kształcenia, a w ślad za tym – wysoką zdawalnością przez uczniów egzaminów zawodowych. Taka szkoła będzie się cieszyła renomą w regionie i dużym zainteresowaniem kandydatów oraz zaufaniem rodziców. Absolwenci szkoły będą poszukiwani na rynku pracy oraz będą dobrze przygotowani do dalszego podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych i poziomu wykształcenia. Dla nas, przedstawicieli branży w krótszej perspektywie takie działanie oznacza przekazanie wiadomości, materiałów o produktach, technologiach i marce, które nauczyciele wykorzystają podczas zajęć dydaktycznych w szkołach – najszybsza ścieżka dotarcia do uczniów na chwilę przed wejściem ich na rynek pracy. W dłuższej perspektywie to odpowiedzialne zaangażowanie, które zapewni nam dobrze wykształconych profesjonalistów. Instalatorów,którzy będą z dużą wprawą poruszać się po rynku firm producenckich, rozpoznając marki oferujące różne technologie i produkty do wykorzystania w codziennej pracy. Instalatorów gotowych podnosić swoje kompetencje przede wszystkim w firmach, z którymi mieli już styczność, właśnie poprzez projekt #zawódMożliwości. Na zakończenie nie sposób wspomnieć o pandemii koronawirusa. Czym jest wirus i jakie są jego skutki doświadczamy my wszyscy. Ale z dokładnie z takim samym efektem będziemy mieć do czynienia w przypadku pogłębiania kryzysu szkolnictwa branżowego. Brak chętnych do nauki naszego zawodu, a co za tym idzie zamykanie kierunków nauki w szkołach to w kilkuletniej perspektywie ogromny negatywny czynnik wpływający na dalszy rozwój branży instalacyjnej. Musimy zrozumieć to jak najszybciej i zacząć działać.

 

Paulina Jurgowiak
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Firm Instalacyjnych i Serwisowych

 Materiał pochodzi z II/2020 wydania "Magazynu Grupy SBS"

Media branżowe
https://instalreporter.pl/
Magazyn Grupy SBS
https://www.ogrzewnictwo.pl/
Szukaj