OSFIS: Nasze wyzwanie - edukacja młodych instalatorów
Współczesny model edukacji już nie stawia granic. Innowacyjne materiały dydaktyczne, projekty, design thinking, cyfryzacja to w większości typów szkół już codzienność. Wychodząc naprzeciw wyzwaniom współczesności żyjącej postępem technologicznym oraz dynamicznie rozwijającemu się rynkowi pracy, szkolnictwo coraz odważniej otwiera się na nowe perspektywy. Swoich szans rozwoju upatruje między innymi w ścisłej współpracy z pracodawcami albo otoczeniem biznesowym.
Z drugiej jednak strony, mimo wielu pozytywnych zmian jakie zachodzą w ostatnich latach, system szkolnictwa zawodowego nadal pozostaje bardziej dopasowany do własnych, mieszczących się w przestrzeni warsztatów szkolnych możliwości, niż realnych potrzeb rynku pracy. I co gorsza, zaczyna brakować chętnych uczniów do podjęcia nauki w szkole branżowej. Te dwa zasadnicze problemy dotyczą również branży instalacyjnej.
POTRZEBA ZMIAN
Z różnych stron słyszymy coraz częściej głosy o konieczności branżowego zaangażowania w proces kształcenia przyszłych instalatorów. Tak by poprzez współpracę ze szkołami wspólnie kształcić fachowców, którzy mogliby zasilić nasze szeregi. A także, by uczniowie i absolwenci pozytywnie inspirowali swoich rówieśników do wyboru zawodu instalatora. Kłopotliwy pozostaje błędny stereotyp hydraulika wykonującego męczącą, brudną i ciężką pracę. Jeśli dołożyć do tego nienadążających za zmianami technologicznymi i nowinkami nauczycieli, młody instalator opuszcza szkolne mury bez solidnej wiedzy i umiejętności praktycznych. Jesteśmy również świadomi, że niewiele lepiej wygląda praktyczna nauka zawodu u pracodawcy. Szereg wyzwań stojących przed nami zatem skupia się wokół zmiany postrzegania samej profesji instalatora i promocji zawodu. Dostrzegamy potrzebę udoskonalenia systemu edukacji, tak by umiejętnie łączył wiedzę i praktyczną naukę zawodu oraz przygotowania atrakcyjnej oferty edukacyjnej zachęcającej młodzież do nauki zawodu hydraulika oraz dostosowania jej do potrzeb rynku pracy. Wyzwania inspirują do poszukiwania nowych możliwości – są motorem do działania dla wszystkich, którzy chcą kreować lepszą branżę.
#RAZEM DLA BRANŻY
Wszystko zaczęło się jeszcze podczas Targów Grupy SBS w Strykowie. Pierwsze spotkanie z Robertem Przywitowskim – dyrektorem firmy BISAN utwierdziło nas w przekonaniu, że opracowanie systemowego projektu edukacyjnego dla młodych instalatorów jest jak najbardziej uzasadnione i potrzebne. Poruszyliśmy wówczas wiele zagadnień związanych i z samą profesją, edukacją, jak również bolączkami branży. Najważniejsza jednak okazała się chęć wspólnego działania. Szybko doszło do kolejnego spotkania, już w Warszawie, na którym prezes OSFIS Paweł Kaczmarek, przedstawił propozycję projektu edukacyjnego zakładającego wspólne działania zarówno instalatorów, producentów, jak i dystrybucji. Pojawiła się konieczność spotkania w większym gronie. Na wniosek OSFIS Instytut Badań Edukacyjnych zorganizował regionalne seminarium informacyjne „Zintegrowany System Kwalifikacji – nowe wyzwania, nowe możliwości dla biznesu” prowadzone przez ekspertów IBE. Spotkanie odbyło się 3 lipca br. w Poznaniu, a udział w nim wzięło liczne grono reprezentujące różne środowiska branży instalacyjno-serwisowej: przedstawiciele firm Gebo, BISAN, Jeremias, RUG Riello Urządzenia Grzewcze, Międzynarodowych Targów Poznańskich, członkowie wspierający Wilo Polska, Immergas oraz Galmet, a także Polski Związek Pracodawców Hurtowni Branży Grzewczej, Sanitarnej, Instalacyjnej, Klimatyzacji i Wentylacji ZHI oraz środowisko inżynierów reprezentowane przez Adama Masłowskiego. Program seminarium przewidywał w dwóch pierwszych modułach wprowadzenie do ZSK oraz przedstawienie kluczowych procesów, instytucji i narzędzi funkcjonujących w systemie. Ostatni, trzeci moduł poświęcony został projektowaniu nowych modeli biznesowych w oparciu o Zintegrowany System Kwalifikacji. Całe wydarzenie zamknęliśmy spotkaniem we własnym gronie, by wspólnie pochylić się nad nurtującymi wszystkich pytaniami związanymi z przyszłością branży, a także przekonać się z pierwszej ręki, jak działają inni.
DOBRE WZORY
Zaproszenie do udziału w spotkaniu bowiem przyjęła pani Anna Deran – dyrektor Polskiego Stowarzyszenia Dekarzy. Mogliśmy wysłuchać jej wystąpienia, w którym wyczerpująco zawarła 20‑letnią historię działalności Stowarzyszenia w branży dekarskiej, zaprezentowała sposób działania i podzieliła się swoim doświadczeniem w pracy. Szeroka i pełna ekspresji prezentacja pani Anny pokazała nam, jak w ich branży świetnie, ponad podziałami, współpracują ze sobą fachowcy, producenci i hurtownie. Robią to w imię wspólnego celu, jakim jest promocja zawodu dekarza oraz podnoszenie wiedzy i standaryzacji usług w ich zawodzie. Tempo rozwoju, ilość projektów i inicjatyw, zaangażowanie członków w działalność Stowarzyszenia budzą szczery podziw i stanowią źródło inspiracji. Wystarczy wspomnieć, że stowarzyszenie dekarzy posiada 5 tysięcy członków i 20 oddziałów terenowych. Jednym z najważniejszych projektów jest również kampania edukacyjna adresowana do młodych – „Zawód przyszłości – dekarz”. Wiele z założeń kampanii jest spójnych z koncepcjami nakreślonymi przez nasze środowisko. Dlatego zrodził się pomysł, aby niektóre działania, jak na przykład szkolenia dla doradców zawodowych przeprowadzić wspólnie. Jednak dekarze to nie jedyna branża, która podjęła się zaangażowania w kształcenie młodzieży i wsparcie szkolnictwa branżowego. Swoje projekty realizują z powodzeniem elektrycy, stolarze, sektor metalurgiczny, wykorzystując możliwości wielopłaszczyznowej współpracy i solidarnego działania. Ilość podejmowanych działań i inicjatyw w ramach projektu może przyprawiać o zawrót głowy! Od opracowania materiałów dydaktycznych, które stanowią uzupełnienie dla programów nauczania nie zawsze nadążających za tempem zmian, po‑ przez spotkania z przedstawicielami branży, udział w wydarzeniach branżowych, konkursy i rywalizacje zawodowe, a na stażach i stypendiach kończąc. Warto też zauważyć, że tego typu projekty przyczyniają się również do rozwoju samej branży. Nic bardziej nie wyzwala odwagi, mądrości i kreatywności jak możliwość mierzenia się z wyzwaniami.
HYDRAULIK – ZAWÓD WIELU MOŻLIWOŚCI
Spotkanie w Poznaniu miało szczególny charakter, ponieważ zapoczątkowało dialog branżowy. Deklarację konieczności dalszej współpracy oraz konieczność rozwinięcia jej w konkretne działania złożyli zarówno przedstawiciele producentów, dystrybucji, jak i instalatorów. Nie ulega wątpliwości, że wspólnym zadaniem łączącym wszystkie środowiska branżowe i oświatę powinno być zadbanie o to, by nauka zawodu instalatora stała się jak najbardziej atrakcyjna i ciekawa. Chcemy, by praca instalatora była równie dobrze postrzegana jak zawód kucharza, handlowca czy youtubera. W parze z rosnącą świadomością dynamicznie rozwijającego się rynku pracy, powinno wzrastać zrozumienie, że w ślad za tym rozwijają się również poszczególne profesje. I nie inaczej jest z zawodem hydraulika. Dzisiejszy hydraulik/instalator ma zdecydowanie więcej pracy, niż jeszcze kilkanaście czy kilkadziesiąt lat temu. Rozwój nowoczesnych i innowacyjnych technologii jest dynamiczny, podobnie sytuacja wygląda w przypadku instalacji grzewczych i wodno‑kanalizacyjnych. Współczesny hydraulik wykorzystuje w swojej pracy nowoczesne rozwiązania, produkty i technologie, gdyż dynamicznie rozwijająca się branża dotrzymuje kroku postępowi. A branża instalacyjno-serwisowa to bogactwo różnych możliwości, które nie ograniczają dzisiejszych profesjonalistów tylko do montowania instalacji sanitarnych. W trakcie dyskusji nakreśliliśmy również priorytety i wstępną kolejność działań. OSFiS od uczestników spotkania otrzymał zadanie przygotowanie propozycji projektów, jakie można zrealizować w najbliższym czasie. W ten sposób narodził się projekt „Hydraulik – zawód wielu możliwości”. Jego głównym celem jest promocja zawodu hydraulika jako perspektywicznego i rozwojowego oraz zachęcenie młodzieży do wstąpienia w szeregi branży, w której czeka dobrze płatna praca. Naszemu środowisku nie może zabraknąć wy‑ kształconych kadr, a klientom godnych zaufania fachowców. Cały czas pracujemy nad jego kształtem i poszczególnymi działaniami, które w określonej kolejności będziemy wdrażać. Zależy nam na tym, aby współtwórcami projektu byli zarówno firmy instalacyjne, dystrybucja i producenci, którzy dostrzegają perspektywę do realizacji swoich ciekawych inicjatyw i pomysłów. Zapraszamy do współpracy. Wspólnie możemy odmienić wizerunek zawodu instalatora, wpłynąć na programy nauczania i cały system edukacji, koniecznie uwzględniając zachodzące zmiany. A razem możemy więcej!
Paulina Jurgowiak, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Firm Instalacyjnych i Serwisowych
Patronem medialnym akcji jest „Magazyn Grupy SBS”
Materiał został opublikowany w wyd. III/2019 "Magazynu Grupy SBS": https://www.grupa-sbs.pl/aktualnosci/magazyn-grupy-sbs-iii/2019-zapraszamy-do-lektury-najnowszego-wydania