Magdalena Rosiak, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Zarządzający w Biomasa Partner Group: Stawiajmy na biomasę
Walka ze smogiem i szukanie ekologicznych rozwiązań pcha nas w stronę nowych, efektywnych energetycznie surowców. W obszarze odnawialnych źródeł energii coraz większą popularność zyskuje biomasa. O rozwoju rynku pelletu w Polsce rozmawiamy z Magdaleną Rosiak, wiceprezes zarządu i dyrektor zarządzającą w Biomasa Partner Group.
Odnawialne źródła energii (OZE) od kilku lat są bardzo medialnym tematem. Czy to, że się dużo mówi o alternatywnych rozwiązaniach energetycznych, ma realny wpływ na zainteresowanie klientów?
Magdalena Rosiak, Biomasa Partner Group: Zdecydowanie tak. Rosnąca świadomość społeczeństwa w zakresie odnawialnych źródeł energii, rozporządzenia dotyczące norm emisyjnych dla kotłów, kampanie antysmogowe, wsparcie gmin w zakresie wymiany instalacji grzewczych… To wszystko powoduje zwiększone zainteresowanie klientów alternatywnymi rozwiązaniami energetycznymi. Dotyczy to także pelletu. Rosnące zainteresowanie przekłada się wprost na zwiększenie popytu.
Dla mniej zorientowanych w temacie wyjaśnijmy, czym w ogóle jest biomasa. Dlaczego uznaje się ją za lepsze rozwiązanie, jeśli idzie o produkcję ciepła, niż ekogroszek z węgla kamiennego lub brunatnego albo olej opalowy z ropy?
Biomasa to odpady, pozostałości pochodzenia biologicznego – roślinnego lub zwierzęcego – ulegające biodegradacji. Biomasa jest najstarszym, najłatwiejszym do pozyskania oraz najszerzej wykorzystywanym odnawialnym źródłem energii. Jego zasadniczą i kluczową przewagą jest to, że w przeciwieństwie do innych – wskazanych w pytaniu źródeł energii – jest naprawdę eco. To paliwo w 100% naturalne.
Spalając pellet nie zatrujemy powietrza, bo nie uwalniamy do atmosfery dwutlenku węgla. Emitujemy też znacznie mniej związków siarki, niż ma to miejsce przy spalaniu węgla. Jeśli użyjemy pelletu zamiast oleju opałowego, wówczas zmniejszymy emisję CO2 o 2,5 kg na każdym zaoszczędzonym litrze tego paliwa. Wybierając pellet nie musimy obawiać się, że spowodujemy dodatkową wycinkę drzew w lasach. Pellet jest bowiem odpadem pozostającym po obróbce drewna.
Jak konsument może stwierdzić, że oferowane paliwo z biomasy jest dobrej jakości? Jakie są obowiązujące normy, regulacje prawne i znane certyfikaty w tym zakresie?
Aby mieć pewność co do jakości produktu należy wybierać pellet certyfikowany. Oznaczenie worka znakami certyfikatów Din Plus lub EN Plus A1 daje klientowi gwarancję użytkowania pelletu o określonych, znormalizowanych parametrach technicznych. Kluczowy parametr to zawartość popiołu dająca komfort użytkowania, zapewniająca czystość i wygodę. Drugim istotnym aspektem jest wartość opałowa, która zgodnie z normami DIN Plus A1 i EN Plus A1, kształtuje się w granicach 18 MJ/kg.
Jaka jest wydajność energetyczna (wydajność cieplna) biomasy w porównaniu do innych paliw? Albo spróbujmy przemówić bardziej do wyobraźni: ile kilogramów pelletu trzeba spalić w zastępstwie 1,5kg ekogroszku z węgla kamiennego?
Dwa kilogramy pelletu dają tyle ciepła, co litr oleju opałowego lub 1,5kg ekogroszku. Kluczowe argumenty przy wyborze pelletu, jako źródła ciepła, to jego przyjazność dla użytkownika i środowiska. Ważna jest czystość, ekologiczność oraz że jest to odnawialne źródło energii. Pellet zapewnia bezproblemową utylizację popiołu. Słowem: wszystko przemawia za tym paliwem.
Biomasa Partner Group jest na rynku już od 6 lat. Jak oceniają Państwo rozwój branży w tym okresie?
Branża rozwija się bardzo dynamicznie, a my wraz z nią. Może zabrzmi to nieskromnie, ale w tempo rozwoju mamy znacznie większe, niż nasza część rynku. W ciągu sześciu lat kilkukrotnie zwiększyliśmy wielkość sprzedawanej biomasy. Nasza firma to nie tylko dystrybucja pelletu. W ofercie Biomasy Partner Group znajduje się także brykiet, czyli surowiec dostarczany głównie do naszej produkcji oraz do współpracujących z nami producentów pelletu. Z sukcesem rozwijamy nowe rynki zbytu, silnie koncentrując swoje działania na Polsce. Budujemy długotrwałe partnerskie relacje z naszymi klientami oraz dostawcami. Z roku na rok bazujemy na coraz silniejszej grupie partnerów biznesowych, których rosnące znaczenie jest także wyznacznikiem trendów w branży.
Mieliście Państwo ostatnio bardzo intensywny czas: Targi Instalacje w Poznaniu, czy udział w Targach Progetto Fuoco w Weronie. Jakie macie spostrzeżenia i refleksje po rozmowach z Waszymi gośćmi?
Jako Biomasa Partner Group stawiamy na trwałe relacje z klientem oraz budowanie świadomości odbiorców. Stąd też nasze aktywne uczestnictwo we wszelkiego rodzaju wydarzeniach branżowych, w tym w targach.
Targi instalacje w Poznaniu dały nam możliwość spotkania się z naszymi bezpośrednimi odbiorcami na rynku krajowym – instalatorami, klientami końcowymi, dystrybutorami. Tragi Progetto Fuoco, w których uczestniczyliśmy po raz pierwszy w roli wystawcy, pozwoliły nie tylko spotkać się na naszym stoisku z klientami, z którymi współpracujemy od lat, ale także poznać całą rzeszę nowych odbiorców.
Zarówno dla nas jak i dla naszych partnerów obecność na targach Progetto Fuoco była ugruntowaniem pozycji rynkowej, pokazaniem się w roli stabilnego partnera: dostawcy oraz wytwórca pelletu. Uczestnictwo w targach było o tyle istotne, że prezentowaliśmy się na nich, jako polski producent certyfikowanego pelletu najwyższej, jakości. Trzeba to podkreślić, że od ubiegłego roku bowiem jesteśmy nie tylko dystrybutorem, ale także producentem pelletu.
Zainteresowanie naszą ofertą przeszło nasze najśmielsze oczekiwania, co potwierdza tylko rosnącą popularność i zapotrzebowanie na pellet. Co ważne: wraz z nimi rośnie też świadomość klientów, ich oczekiwania co do jakości produktu, standardów obsługi. Oceniając i jedne, i drugie targi mogę z całym przekonaniem powiedzieć, że zaowocowały one nowymi kontakty i ciekawymi spotkaniami.
Biomasę można wyprodukować z różnych odpadów produkcji rolnej. Państwo postawili na drewno. Czy planujecie poszerzyć swój asortyment o innego rodzaju surowce?
To prawda, że dotąd koncentrowaliśmy swoje działania na biomasie drzewnej. Ale nie poprzestajemy na tym. Wzrost popytu na pellet, ograniczenia w dostępności surowca do produkcji pelletu drzewnego, nowe możliwości rynkowe. To każe nam sięgać po nowe komplementarne produkty. Dlatego też w najbliższym czasie planujemy włączyć do naszej oferty pellet agro produkowany ze słomy.
Wierzę, że będzie to z jednej strony świetne uzupełnienie naszej oferty, z drugiej: pozwoli nam na dywersyfikację surowcową, a co za tym idzie zwiększenie ilości oferowanego pelletu, otwarcie się na nowe rynki i nowych klientów.
Ciągle mówi się o tym, że nasza rodzima polityka energetyczna opiera się na węglu, chociaż już od roku wdrażane są kolejne założenia dyrektyw antysmogowych. Jak Państwo oceniacie te zmiany?
Zmiany idą w dobrym kierunku, chociaż tempo ich wprowadzania jest naszym zdaniem zbyt wolne. Jesteśmy przekonani, że przyszłość polityki energetycznej na świecie, a tym samym w Polsce będzie oparta na OZE.
Dziękuję za rozmowę.
Materiał z wydania II/2018 "Magazynu Grupy SBS"