Maciej Czop, Immergas Polska: W biznesie ważne jest zaufanie
20 lat działalności w branży pozwoliło nam zbudować trwałe i partnerskie relacje oparte na obopólnym zaufaniu. Dokładamy wszelkich starań, aby współpracować ze sprawdzonymi partnerami – mówi nam Maciej Czop, dyrektor zarządzający Immergas Polska.
Immergas był jednym z czterech partnerów Klubu Instalatora na Targach Instalacje 2018. Dlaczego dołączyliście Państwo do Klubu?
Maciej Czop, Immergas Polska: W Klubie Instalatora jesteśmy obecni niezmiennie od wielu lat. To okazja do spotkania naszych specjalistów technicznych i handlowców z instalatorami z całej Polski, miejsce na rozmowy o nowościach produktowych czy promocjach. W tym roku zmieniła się formuła tego spotkania, co bardzo nas ucieszyło. Byliśmy jednym z czterech Partnerów Klubu, wystąpiliśmy na targach jako Immergas, ale z wyraźnym podkreśleniem marki samego Klubu, z dedykowaną wspólną ofertą dla odwiedzających te stoiska Instalatorów.
Które targi, oprócz poznańskich Instalacji, uważacie Państwo za najważniejsze?
Targi Instalacje to kluczowe spotkanie branży w Polsce i jedyne, poza targami regionalnymi w których uczestniczymy wspólnie z naszymi Dystrybutorami, na których Immergas pojawia się jako marka. W tym roku na targach Instalacje zdecydowaliśmy się na zaprezentowanie marki Immergas również poza Klubem Instalatora i pokazaliśmy naszą kompleksową ofertę produktową na 150-metrowym stoisku. Miało ono formę jednorodzinnego domu, składało się z pięciu podzielonych tematycznie stref. Każda ze stref dedykowana była oddzielnej grupie produktowej, m.in. rozwiązaniom solarnym, warunkom technicznym, które będą obowiązywać w budownictwie od końca grudnia 2020 roku, rozwiązaniom odpowiednim dla domów i mieszkań, jak również dla obiektów wielkopowierzchniowych.
Znaleźliście się Państwo w tym roku w gronie najszybciej rozwijających się przedsiębiorstw w Polsce wg miesięcznika Forbes. Diamenty Forbesa to jedna z najbardziej prestiżowych nagród dla biznesu. Proszę zdradzić – w jaki sposób osiąga się tak dobre wyniki?
Znalezienie się w prestiżowym gronie laureatów Diamentów Forbesa to dla nas duże wyróżnienie. Na rynku polskim działamy już od ponad 20 lat. Zebrane przez ten czas doświadczenia wpłynęły na to, w którym miejscu dzisiaj się znajdujemy.
Firma się zmienia, ewoluuje, dojrzewa. Motorem rozwoju jest spójna misja, wizja i strategia konsekwentnie realizowana przez wszystkich pracowników oraz tak samo przez wszystkich rozumiane wartości firmowe. Nasz sukces tkwi w sile zespołu, na który składają się profesjonaliści dysponujący obszerną wiedzą techniczną, managerowie odpowiadający za strategie w swoich obszarach i doskonałość operacyjną, skuteczny dział handlowy. To bogata kultura organizacyjna, odpowiednie planowanie i dobra organizacja pracy. Istotną formą budowania przewagi konkurencyjnej są również wartości marki.
Immergas Polska nigdy nie była i nie będzie „firmą dystrybucyjną”, ale godnym zaufania partnerem biznesowym. 20 lat działalności w branży pozwoliło nam zbudować trwałe i partnerskie relacje oparte na obopólnym zaufaniu. Dokładamy wszelkich starań, aby współpracować ze sprawdzonymi partnerami – zarówno na etapie sprzedaży, jak i obsługi instalacyjno-serwisowej. A pośrodku tego wszystkiego zawsze jest klient i komfort, który mu dostarczamy. Komfort wynikający po pierwsze z wysokiej jakości urządzenia zapewniającego ciepło, ale również w znaczeniu zadowolenia z jakości obsługi na każdym etapie zakupowym i przez cały okres nawiązanych relacji z klientem. Pod tym pojęciem kryje się cały wachlarz wartości dodanych – doradztwo już na etapie doboru produktu, usługa instalatora, opieka serwisowa, łącznie z usługą premium dla najbardziej wymagających klientów. Dziś wszystkie procesy w firmie kształtowane są w taki sposób, aby na każdym etapie zapewniały klientowi maksimum satysfakcji i wyróżniały nas na tle konkurencji.
Niedawno obchodziliście Państwo pierwsze urodziny projektu Licencjonowanych Serwisów Immergas (LSI) – jakie są konkluzje po pierwszym roku? W jakim kierunku będziecie dalej zmierzać?
To prawda, od wdrożenia zmian i zmodernizowania struktury serwisowej Immergas minął już ponad rok. Oczywiście jest to projekt długofalowy, ale w ciągu tego roku naprawdę dużo się wydarzyło. Przede wszystkim chcieliśmy bardziej zatroszczyć się o ten aspekt łańcucha sprzedażowego, jakim jest obsługa serwisowa klienta. Jest ona tak samo, a może i nawet bardziej, istotna niż zakup naszego produktu.
W konsekwencji wprowadzonych zmian Immergas posiada dziś przejrzyste zasady współpracy i jasno określoną strukturę 3 poziomów serwisowych, która pozwala sprawnie i efektywnie obsługiwać rynek serwisowy w Polsce. Składa się na nią 350 podmiotów typu SI (Serwis Immergas), 15 podmiotów typu PSI (Partner Serwisowy Immergas) i 25 LSI (Licencjonowanych Serwisów Immergas). W ciągu roku funkcjonowania wdrożyliśmy szereg narzędzi usprawniających i profesjonalizujących codzienną pracę naszych serwisantów, a jednocześnie lepiej i skuteczniej potrafimy monitorować rynek serwisowy w Polsce. Naszym celem na kolejne miesiące i lata jest zwiększenie sieci licencjonowanych serwisów, a przede wszystkim realizacja naszej misji związanej z dostarczaniem komfortu, którego klient potrzebuje.
Jakie są warunki dołączenia i współpracy w ramach LSI?
Jednym z warunków jest uzyskanie minimalnej wymaganej liczby wykonanych usług serwisowych liczonych w okresie obowiązywania umowy. Progi wejścia są zróżnicowane w zależności od regionu Polski. Ponadto firma ubiegająca się o status LSI musi dysponować własnym lokalem i powierzchnią magazynową oraz pracownikiem dedykowanym do ciągłej obsługi połączeń telefonicznych z infolinii. Oczywiście niezmiennym warunkiem jest wiedza pracowników serwisu, weryfikowana przez specjalistyczne testy, jak również poprzez szereg wskaźników, w tym opinię użytkowników końcowych.
Dyrektywa antysmogowa działa już od około roku. Jak oceniacie Państwo rynek kotłów kondensacyjnych przed i po wejściu nowych przepisów?
Przepisy antysmogowe z pewnością zmieniły rynek grzewczy. Wdrożenie w życie postanowień dyrektywy bez wątpienia wpłynęło na rozwój oraz pozytywne zmiany na rynku energooszczędnych urządzeń grzewczych, z czego my – jako producent nowoczesnych kotłów kondensacyjnych – bardzo się cieszymy. Restrykcyjne europejskie normy efektywności i emisyjności niewątpliwie zwiększyły udział kotłów kondensacyjnych w rynku.
By zapewnić bezpieczeństwo dla środowiska i komfort użytkowania kotły gazowe muszą osiągać coraz lepsze parametry. To wymusza również na nas ciągłe podnoszenie jakości naszych produktów tak, aby nasza oferta była konkurencyjna na rynku. W wyniku nowych przepisów kotły tradycyjne powoli znikają z magazynów. A co najważniejsze – zmienia się też świadomość ekologiczna konsumentów, dzięki czemu coraz więcej gospodarstw domowych rezygnuje z ogrzewania domu przestarzałym kotłem węglowym – na rzecz kotła lepszej klasy lub alternatywnego źródła ciepła. Niemniej jednak przed nami jako marką, ale i przed branżą, jeszcze dużo pracy w zakresie edukacji i pracy nad świadomością użytkowników końcowych.
Immergas to nie tylko kotły kondensacyjne, z których słynie marka, ale również pompy ciepła. Jak oceniacie Państwo udział firmy w tym segmencie rynku?
W nowoczesnym budownictwie coraz częściej stosuje się systemy grzewcze wykorzystujące energię skumulowaną w gruncie, wodzie czy w powietrzu. Dąży się do tego, by domy były jak najbardziej samowystarczalne i pozyskiwały energię z otoczenia, nie eksploatując wyczerpywalnych zasobów Ziemi. Wychodząc naprzeciw trendom, wymogom rynku i uwarunkowaniom prawnym, mamy w swojej ofercie szeroką gamę produktów wykorzystujących odnawialne źródła energii, czyli najnowszej generacji pompy ciepła, panele solarne i fotowoltaiczne oraz szeroki asortyment akcesoriów dodatkowych.
Pompy ciepła są jednym z najbardziej wydajnych urządzeń wykorzystujących odnawialne źródła energii. Zupełnie nowy kierunek rozwoju branży grzewczej wyznaczają hybrydowe urządzenia grzewcze. Tego typu urządzenia to przyszłość branży grzewczej, powoli zastępują one konwencjonalne sposoby ogrzewania budynków i w przyszłości stanowić będą główne źródło ciepła. Dlatego chcemy umacniać naszą obecność w tym segmencie rynku i ciągle poszerzamy naszą ofertę produktową.
Nowością produktową marki Immergas jest system hybrydowy Magis Combo – autonomiczny system grzewczy składający się z pompy ciepła powietrze-woda typu split zintegrowanej z gazowym kotłem kondensacyjnym. To rozwiązanie, przy współpracy z instalacją fotowoltaiczną, ze znaczną nadwyżką spełnia Wymagania Techniczne 2020. Hybryda gwarantuje wysoką efektywność energetyczną, a więc jest ekonomicznym i ekologicznym rozwiązaniem – zapewnia duże łączne moce grzewcze (np. przy podgrzewie wody użytkowej), oszczędność miejsca montażowego, którego tak brakuje w nowym budownictwie i w końcu w najlepszy możliwy sposób wykorzystuje ciepło z obu źródeł.
Grając w skojarzenia na hasło: „Immergas”, oprócz urządzeń grzewczych, szybko nasuwa się również: „sport”. Jesteście jedną z tych marek w branży, które są bardzo zaangażowane w działania związane z propagowaniem aktywności fizycznej. Jesteście sponsorami Mistrzów Polski – klubu rugby Budowlani, udzielacie się w biegach takich jak m.in. Bieg Ulicą Piotrkowską, byliście także sponsorami zespołu KGHM Łódź Solar Team, który reprezentował nasz kraj w prestiżowym, międzynarodowym wyścigu pojazdów zasilanych energią słoneczną. Dlaczego tego typu działania są dla Państwa ważne?
Jako producent i dostawca proekologicznych rozwiązań grzewczych wspieramy i promujemy w naszych działaniach marketingowych sport amatorski oraz idee zdrowego stylu życia. Udział w lokalnych wydarzeniach, podkreślanie wagi aktywnego trybu życia jest spójnym elementem naszej strategii i komunikacji marketingowej, którą promujemy wśród naszych odbiorców, kontrahentów i pracowników. Angażujemy się nie tylko finansowo, ale również poprzez aktywne uczestnictwo naszych pracowników w sportowych zmaganiach. Mamy w swoim zespole biegaczy i kolarzy, którzy chętnie reprezentują nas podczas tego typu wydarzeń. Wartości, które niesie za sobą sport sprawiają, że ta dziedzina jest nam szczególnie bliska. Mechanizm działania w sporcie i w biznesie jest podobny. Można dążyć do celu za wszelką cenę albo stawiać na uczciwość, partnerstwo i umiejętność współpracy. My wybieramy to drugie.
Dziękuję za rozmowę.
Materiał z wydania II/2018 "Magazynu Grupy SBS"