Najwieksza w Polsce

Sieć sprzedaży
artykułów sanitarnych,
grzewczych i instalacyjnych!

Fo(room) dyskusyjne: Czyste ciepło na wyłączność

« wróć

Rynek pomp ciepła rozwija się w dynamicznym tempie. W Grupie SBS dostępne są rozwiązania renomowanych producentów – także takie, które znajdziecie wyłącznie w naszej sieci. Jak powstają takie produkty? O tym mówią nam Krzysztof Szmid z firmy Caleffi oraz Żaneta Lisowska z firmy Termet.

Ile czasu zajmuje zaprojektowanie i wdrożenie produkcji pomp ciepła?

 

Żaneta Lisowska, Termet: Zaprojektowanie pompy jest procesem, który z jednej strony wymaga przeprowadzenia analizy rynku, z drugiej strony analizy możliwości dobrania odpowiednich komponentów, które współgrając ze sobą stworzą produkt na miarę naszych potrzeb. Opracowanie założeń i wytycznych do projektu, jest najbardziej czasochłonnym zadaniem, które pozwoli na zaprojektowanie urządzenia, którego parametry techniczno-użytkowe będą odpowiednie dla naszej strefy klimatycznej i warunków w których funkcjonujemy. Istotnym elementem w działaniu samego urządzenia jest jego sterowanie, które zapewni wszystkie niezbędne funkcjonalności, a równocześnie zagwarantuje komfort użytkowania.

 

Krzysztof Szmid, Caleffi: Czas projektowania i wdrażania do produkcji pomp ciepła może trwać od kilku miesięcy nawet do kilku lat. W pierwszej kolejności, wszystko zależy od terminów jakie założył sam producent. Te natomiast często weryfikowane są przez czynniki wewnętrzne i zewnętrzne, takie jak dostępne zasoby, wiedza i doświadczenie, a także aktualna sytuacja rynkowa, a konkretniej dostępność materiałów, czy komponentów niezbędnych do produkcji projektowanej pompy. Jako producent komponentów dla pomp ciepła, który całą produkcję ma we Włoszech, a także magazyn w Polsce, jesteśmy w stanie dostarczyć produkty w krótkim czasie i zagwarantować produkcję i dostawy zgodne z planem produkcyjny naszego klienta. Co więcej często uczestniczymy w procesie projektowania urządzenia od samego początku i taki model jest z naszego punktu widzenia najbardziej korzystny dla obu stron – zarówno dla klienta, jak i dla nas. Z jednej strony oferujemy produkty przeznaczone dla producentów pomp ciepła, które różnią się od tzw. oferty „z półki”, a dodatkowo możemy zaproponować przekazanie produktów do testów, a nawet dostosować produkt do wymagań klienta. Im większą wiedzę posiadamy odnośnie projektu, tym szybciej jesteśmy w stanie zareagować i lepiej spełnić oczekiwania klienta. Pełnimy zatem rolę nie tylko dostawcy komponentów, a doradcy i partnera dla naszych klientów, który bierze aktywny udział w procesie powstawania produktu.

 

Jaką macie ofertę do pomp ciepła?

 

Krzysztof Szmid: Mamy w ofercie produkty przeznaczone do wewnątrz urządzenia, czyli to nasza oferta przeznaczona dla producentów. Są to komponenty, które wpływają stricte na działanie pompy ciepła i bywają dodatkowo customizowane pod dany projekt. Wśród tych urządzeń znajdziemy między innymi grupy multifunkcyjne łączące separację zanieczyszczeń z możliwością montażu zaworu bezpieczeństwa, odpowietrznika i manometru. Są również urządzenia zewnętrzne, które mają wpływ na pracę całej instalacji oraz pompy. O ile pierwsze są nieodłącznym elementem pompy i tym samym składową urządzenia, o tyle drugie, w zależności od producenta, mogą być przez niego zalecane lub sprzedawane w pakiecie. Należą do nich przykładowo separatory zanieczyszczeń, separatory powietrza, zawory przełączające, czy zawory antyzamarzaniowe serii 108. Jesteśmy producentem z kompleksową ofertą komponentów do pomp ciepła, co jest bardzo korzystne z punktu widzenia procesu produkcyjnego, a także ewentualnych kwestii związanych z gwarancją produktu końcowego.

 

Kiedy podjęliście Państwo decyzję o wprowadzeniu do oferty pompy ciepła?

 

Żaneta Lisowska: Wprowadzenie do oferty pomp ciepła podyktowane było głównie trendami rynkowymi, które w dużej mierze wynikały z transformacji energetycznej. Z drugiej strony firma Termet jako wiodący producent urządzeń grzewczych świadomie inwestuje w zaawansowane, inteligentne technologie, żeby produkować najbardziej efektywne urządzenia ograniczające zużycie zasobów oraz emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Przejmujemy odpowiedzialność za klimat, czyste powietrze i komfort życia przyszłych pokoleń.

 

Jakie jest najpopularniejsze pytanie dotyczące tego produktu? Jak na nie odpowiadacie?

 

Żaneta Lisowska: Najczęściej pojawiającym się pytaniem dotyczącym pomp ciepła jest „czy pompa ciepła sprawdzi się w mojej instalacji”. W takim przypadku należy pamiętać, że pompa ciepła powietrze-woda może obsługiwać szeroki zakres temperatur zasilania (od 30°C do 65°C). Dzięki temu nadaje się równie dobrze do instalacji niskotemperaturowych z ogrzewaniem podłogowym, jak i do średniotemperaturowych instalacji grzejnikowych. Dodatkowo, w sytuacji kiedy potrzebna jest większa moc, pompy ciepła Termet Heat Gold mają możliwość pracy w układzie kaskady – do 4 jednostek.

 

Krzysztof Szmid: Zdecydowanie wszystko zależy od konkretnego klienta, natomiast wśród pytań, jakie powtarzają się dość często, możemy wymienić te, które dotyczą poziomu elastyczności względem oferty wyjściowej, jaką jesteśmy w stanie zaoferować. Kolejna grupa pytań w przypadku producentów, związana jest z parametrami technicznymi, jako że mają one dla produktu końcowego ogromne znaczenie. Klienta produkcyjnego interesuje jakość i bezawaryjność oraz doświadczenie, czyli nasze referencje. My ze swojej strony jesteśmy w stanie dostarczyć produkt do testów, a także mamy dużą bazę referencji. Powiedziałbym, że w tym obszarze nie decyduje cena.

Czym wyróżnia się Wasz produkt?

 

Żaneta Lisowska: Oferowane przez firmę Termet pompy ciepła monoblok z serii Gold oraz Platinum wyróżniają się przede wszystkim ekologicznym czynnikiem chłodniczym, jakim jest R32. Jest to niezwykle istotne dla środowiska naturalnego ponieważ wskaźnik GWP (współczynnik globalnego ocieplenia) wynosi dla R32 zaledwie 675, a więc ma on dużo mniejszy wpływ na zmiany klimatu, niż inne czynniki chłodnicze. Oprócz tego pompy ciepła z serii Termet Heat zostały wyposażone w nowoczesną sprężarkę inwerterową. Pompy ciepła Termet Heat Gold wyposażone są w sprężarkę marki Mitsubishi natomiast Termet Heat Platinum w sprężarkę Panasonic. Należy podkreślić, że są to renomowani producenci komponentów do pomp ciepła. Sprężarka inwerterowa dzięki zmianie częstotliwości prądu pozwala dostosować moc grzewczą do aktualnych potrzeb budynku. Gdy zapotrzebowanie na ciepło jest niskie pompa ciepła pracuje z obniżoną mocą, dzięki czemu jest jeszcze bardziej energooszczędna. Gdy zapotrzebowanie na ciepło rośnie wydajność pompy ciepła płynnie się zwiększa zapewniając idealne dopasowanie do aktualnych wymagań. Zaletą sprężarki inwerterowej jest płynna praca pompy oraz większa żywotność sprężarki poprzez mniejszą ilość załączeń i wyłączeń urządzenia.

W pompach ciepła Termet Heat Platinum zastosowano technologię EVI (czyli bezpośredni wtrysk par czynnika chłodniczego do sprężarki). Pozwala to na efektywne ogrzewanie domu nawet w czasie mroźnej zimy, kiedy występują skrajnie niskie temperatury (do -25°C). Zaletą pompy ciepła z technologią EVI jest również możliwość pracy pompy ciepła z podwyższoną temperaturą zasilania – do 65°C, a więc doskonale sprawdzi się przy ogrzewaniu grzejnikowym, oraz przy modernizowanych instalacjach centralnego ogrzewania. Niezwykle ważna jest również automatyka. Dedykowana do pomp ciepła Termet Heat Gold oraz Platinum automatyka HPmulti umożliwia łatwe zarządzanie pracą pompy ciepła w zależności od aktualnych potrzeb użytkownika. Do regulatora dołączony jest kolorowy, dotykowy panel. Dzięki intuicyjnemu menu konfiguracja parametrów układu grzewczego jest niezwykle prosta.

Możliwość sterowania i monitorowania parametrów pracy pompy ciepła przez Internet zapewnia moduł internetowy ecoNET300. Warto podkreślić, że regulator HPmulti, panel dotykowy oraz moduł eco-NET300 znajdują się już w zestawie z pompą ciepła.

 

Krzysztof Szmid: Produkty marki Caleffi wyróżnia bezkompromisowa jakość. Jesteśmy również w stu procentach transparentni jeżeli chodzi o nasze procesy produkcyjne oraz same produkty. Nasza dokumentacja techniczna jest przygotowana w taki sposób, żeby nasi klienci mieli pełny obraz dotyczący naszych produktów i byli w pełni świadomi ich możliwości. Dodatkowo, jak wcześniej wspomniałem, jesteśmy partnerem biznesowym dla naszych klientów, a nie tylko dostawcą komponentów dla produkowanych urządzeń. Nie tylko oferujemy produkty przeznaczone do pomp ciepła dostosowane do potrzeb producentów, a także jesteśmy otwarci na rozmowy o customizacji naszych produktów na potrzeby konkretnego projektu. Dla rynku producentów taka elastyczność jest niezwykle cenna.

Kolejno, dochodzą kwestie związane z logistyką. Cała produkcja Caleffi odbywa się we Włoszech, oferujemy krótkie czasy dostaw i możliwość zaplanowania dostaw do klientów zgodnie z planami produkcyjnymi. Możemy z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że ten skrócony łańcuch dostaw pozwala na większą przewidywalność, która zwłaszcza od czasu pandemii, jest zdecydowanie doceniana przez naszych partnerów biznesowych. Co więcej, posiadamy swój magazyn w Polsce, w Krakowie, nie przerzucamy odpowiedzialności magazynowania komponentów na naszych klientów. Pozostając przy kwestiach logistycznych, produkty dla producentów pomp są wykonane z polimeru, który jest tańszy w produkcji, a materiał może zostać ponownie wykorzystany w tym samym cyklu (100 kg wkładu może zostać przerobiony na 100 kg produktu). Polimer jest również zdecydowanie lżejszy od mosiądzu, bez kompromisu dla wytrzymałości. Waga produktu generuje kolejne oszczędności związane z transportem, przechowywaniem, czy montażem. Dodatkową zaletą są opakowania zbiorcze przy ofercie dla producentów – pozwala to na kolejne oszczędności oraz redukuje ilość produkowanych śmieci. Przy ilościach produkcyjnych niewielkie z pozoru wartości dla jednego produktu, pozwalają na znaczną optymalizację kosztów, których zwłaszcza obecnie, wszyscy tak poszukujemy.

 

Jakie działania promocyjne, szkoleniowe, marketingowe prowadzicie w ramach komunikowania o tym produkcie?

 

Żaneta Lisowska: Obecnie wdrażamy założenia strategii F4T Future for Termet, w ramach której realizujemy jeden z projektów wizerunkowo-marketingowych „zielona marka”. Myślą przewodnią projektu jest „ciepło z natury”. Chcemy zapewnić komfort ciepła pamiętając o odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego, a zachowanie balansu między tymi wartościami, to nasz nadrzędny cel. Komunikację w tym zakresie opieramy zarówno na kampanii online jak i offline – podejmując działania na wielu płaszczyznach. Wykorzystując doświadczenie zbudowane w oparciu o kotły kondensacyjne, rozumiemy, że najlepszą formą przekazu są szkolenia. Dlatego też rozpoczęliśmy również cykl szkoleń produktowych dla naszych Partnerów Handlowych oraz Serwisantów i Instalatorów.

Co nas jeszcze czeka w najbliższym czasie? Możemy uchylić rąbka tajemnicy, że obecnie jesteśmy w trakcie nagrywania cyklu filmów poradnikowych, dotyczących nie tylko pomp ciepła, ale również kotłów kondensacyjnych. Zarówno te filmy jak i inne materiały zostaną opublikowane niebawem na naszym kanale na YouTube.

 

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała Dominika Ciurzyńska.

Media branżowe
https://instalreporter.pl/
Magazyn Grupy SBS
https://www.ogrzewnictwo.pl/
Szukaj