Bartosz Tywonek, Starszy specjalista ds. szkoleń i rozwoju w dziale marketingu Wilo Polska: Wspieramy postęp w branży
Nowoczesne technologie mogą służyć poprawie jakości usług instalatorów. Wilo od lat robi to skutecznie, angażując różne - cyfrowe i analogowe - kanały. Bartosz Tywonek opowiada jak firma działa w tym zakresie
SBS: Aplikacje mobilne wspierające na co dzień instalatorów są dziś ważnym elementem komunikacji i działań każdej marki dbającej o innowacyjność i komfort swojego klienta. Tego typu rozwiązania posiada także marka Wilo. Czy mógłby Pan nieco przybliżyć te rozwiązania?
Bartosz Tywonek, Wilo Polska: Stanowczo podpisujemy się pod hasłem cyfryzacji naszej branży. Aplikacje mobilne pozwalają nam na utrzymanie kontaktu z klientem niemal w każdym miejscu i o dowolnej porze. Aplikacja Doradca Wilo przygotowana została z myślą o udostępnieniu naszym klientom niezbędnych narzędzi w ich codziennej pracy z pompami. Jest to przede wszystkim wielofunkcyjne narzędzie pozwalające na szybką zamianę pomp obiegowych i cyrkulacyjnych, wymiarowanie pomp, obliczanie przepływów oraz strat ciśnienia na długości rurociągu, jak również wiele pomocnych funkcji (latarka, konwerter jednostek, kalkulator oszczędność etc.). Staramy się stale rozwijać to narzędzie, czego owocem jest dostępna od tego roku nakładka Wilo‑Smart Balance (równoważenie hydrauliczne domowych instalacji ogrzewczych). Dzięki niej instalator bez problemu przeprowadzi pełną modernizację instalacji wraz z wymianą grzejników, zaworów termostatycznych oraz pomp. Otrzymując zwrotnie raport z informacjami o nastawach zaworów termostatycznych, obliczony wielkościach przepływów czy nastawie pompy obiegowej tj. Wilo‑Startos PICO.
Trzeba szkolić instalatorów, by oswoić z tymi rozwiązaniami?
Szkolenia z cyklu Wilo‑Tour, które zaplanowaliśmy na 2019 rok w dużej mierze opierać się będą na dobrze i równoważeniu instalacji z pomocą aplikacji Doradca Wilo. Tym samym nie chcemy, aby stanowiła ona tylko gadżet reklamowy, ale przede wszystkim dodatkowe narzędzie niezbędne w pracy każdego wykonawcy.
Jak w przypadku każdej nowości również aplikacje mobilne tego typu mają swoich przeciwników. Co mogłoby ich przekonać do aplikacji Doradca Wilo? Jakie są wymagania aby z niej korzystać?
Aplikacja dostępna jest już od kilku lat na naszym rynku, tym samym zdążyliśmy już zebrać pierwsze opinie. Szczególnie grono instalatorów i wykonawców w zakresie wiekowym 20 – 40 lat bardzo przychylnie podchodzi do użytecznych narzędzi, które są intuicyjne w obsłudze. Wykonawcę ciężko jest oszukać. Jeżeli aplikacja faktycznie posiada cechy które są dla niego pomocne, to będzie z niej korzystał, a nawet polecał. Aktualnie aplikacja Doradza Wilo pobrana i zainstalowana jest na kilku tysiącach urządzeń w Polsce i z roku na rok pobrań jest więcej. Jest ona w pełni darmowa, a do jej pobrania musimy spełnić tylko dwa wymagania: posiadać smartfon (z systemem iOS lub Android) oraz odrobina chęci.
A jak sobie radzicie z tymi instalatorami, którzy są oporni na cyfryzację?
Oczywiście nie każdy wykonawca poddaje się cyfryzacji i w dalszym ciągu spotykamy użytkowników „analogowych” telefonów komórkowych. Dlatego też w dalszym ciągu posiadamy materiały drukowane z niezbędnymi pomocnymi informacjami. Drugi problem to mnogość dostępnych aplikacji i ograniczone miejsce na ekranie telefonu. Jeżeli chcesz na nim pozostać, musisz odróżniać się od innych narzędzi ale przede wszystkim tworzyć wartościową treść.
Wilo TV to kolejny pomysł na to aby w sposób możliwie najbardziej atrakcyjny i syntetyczny przekazywać ważne informacje dotyczące montażu i doboru produktów marki Wilo. Skąd pozyskujecie kolejne tematy na filmy instruktażowe?
Ważne jest utrzymanie ruchu wokół naszej marki. To obok komfortu najważniejsze zadanie, któremu staram się na co dzień sprostać. WiloTV powstała jako koncepcja dotarcia do jak najszerszej grupy klientów z najważniejszymi tematami i rozwiązaniami problemów pompowych, które na co dzień spotykamy. Dostrzegamy magię i potęgę internetu oraz treści w nim zamieszczanych. Utworzenie portalu WiloTV było początkiem naszej lokalnej idei wprowadzania wiadomości o pompach w formie animacji oraz wideo. Oprócz 10 filmów poradnikowych, dotyczących pracy urządzeń do stabilizacji ciśnienia, pompowni ścieków oraz pomp w systemach grzewczych stworzyliśmy ponad 40 innych filmów odpowiadających na pytanie „Jak?” (działają nasze urządzenia), „Gdzie?” (je montować) i „W Jaki Sposób?” (uniknąć problemów z pracą wszelkiego rodzaju instalacji sanitarnych). Aktualnie na naszym kanale na YouTube mamy ponad pół miliona wyświetleń, co jest dla nas potwierdzeniem słuszności obranej drogi.
Program Wilo Young Professionals powstał w roku 2012 z myślą o studentach Wyższych Uczelni Technicznych. Jakie znaczenie mają takie inicjatywy dla studentów, a jakie dla Waszej marki?
Bardzo cieszymy się na każde zaproszenia i możliwość spotkania ze studentami. Co roku gościmy na kilkunastu uczelniach wyższych w całej Polsce, starając się zaszczepić zielony pierwiastek Wilo u młodych inżynierów. Program niezmiennie jest promowany przez Wilo Polska. Poza spotkaniami na uczelniach oferujemy również staże w siedzibie Wilo Polska oraz w centrali Wilo SE. Dodatkowo w tym roku powstanie już 3 praca dyplomowa dotycząca tematyki pracy pomp wirowych… Oczywiście Zielonych Pomp.
Jak marka Wilo podsumowuje 2018 rok?
Spodziewamy się na koniec roku kilkunastoprocentowego wzrostu sprzedaży w stosunku do roku poprzedniego. Wzrost odnotowujemy we wszystkich segmentach rynku. Szczególnie cieszy ogromne ożywienie w segmencie komunalnym, finansowanym w znacznej części z funduszy europejskich. W tym miejscu chcielibyśmy podziękować naszym klientom, którzy docenili nie tylko produkty Wilo, ale także – jak pokazują nasze badania – udzielane im wsparcie techniczne, obsługę handlową i opiekę serwisową. Motywuje nas to do tego, żeby w przyszłości starać się jeszcze bardziej.
Jakie plany ma Wilo na nadchodzący 2019 rok, oprócz – co oczywiste – udziału w Targach Grupy SBS w kwietniu?
Data Targów Grupy SBS to obok ISH najważniejsze wydarzenia dla Wilo na początek roku 2019. A ten rozpocznie się dla nas dość intensywnie. Podobnie jak w latach poprzednich, tak w okresie styczeń–marzec objedziemy całą Polskę, aby spotkać się z instalatorami, firmami wykonawczymi i projektantami na Wilo Tour 2019. Już dziś zapraszamy do udziału, na pewno będzie ciekawie, biorąc pod uwagę nowości produktowe oraz usługi, które wprowadzamy od nowego roku.
Wilo jest członkiem wspierającym Ogólnopolskie Stowarzyszenie Firm Instalacyjnych i Serwisowych OSFIS. Dlaczego uznaliście tę inicjatywę za godną poparcia?
Od wielu lat staramy się silnie współpracować z firmami wykonawczymi i instalacyjnymi m.in. poprzez organizację corocznych szkoleń‑warsztatów w formie Wilo‑Tour. 3 lata temu zainspirowani badaniami rynku jakie przygotowało Forum Praktyków Biznesu stworzyliśmy pakiet Zaufanego Instalatora Wilo. Pakiet ten ma za zadaniem promowanie zarówno produktów, ale również idee jakości, bezpieczeństwa, solidności oraz atrakcyjnej ceny. Czyli tych wartości, którymi kierujemy się od lat otrzymując w zamian polecenia naszej marki oraz naszych wyrobów. Tą samą ideą dzielimy się z naszymi klientami i przedstawicielami marki, jakimi są instalatorzy. Gdy nawiązaliśmy pierwszy kontakt z przedstawicielami OSFIS podczas Targów Instalacje w Poznaniu, w naszych głowach zapaliła się zielona lampka. Grupa ludzi działających pro‑aktywnie, zbierających się celem poprawy wymiany doświadczeń oraz poprawy jakości działania branży instalacyjnej. Bezdyskusyjnie jest to droga którą chcemy podążać i w której chcemy wspierać się wzajemnie.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiała Dominika Ciurzyńska.